برج خلیفه

برج خلیفه مرتفع‌ترین ساختمان در جهان و یکی از مشهورترین جاهای دیدنی در شهر دبی واقع در کشور امارات است. ساخت این سازه عظیم شش سال به طول انجامید و در انتها در سال 2010 با حضور حاکم دبی افتتاح گردید. این برج عظمت زیبایی و مهندسی بشریت را به رخ می‌کشد و تاکنون در طول تاریخ هیچ سازه‌ای با این ارتفاع ایجاد نشده است. این برج غول‌پیکر، نمونه‌ای بی‌بدیل از برتری معماری را به رخ دنیا می‌کشد. به دلیل ارتفاع بسیار بالای این شهر، بسیاری از افراد و کارشناسان این برج را یک شهر عمودی می‌دانند که در آن انواع رستوران‌ها، دفاتر، سازمان‌ها در آن در حال فعالیت بوده و روزانه هزاران نفر به این برج وارد می‌شوند.

آسانسورهای برج خلیفه

آسانسورهای ساخته‌شده در برج خلیفه و همچنین بالابرهای این سیستم سانسور نیز به‌اندازه خود برج خلیفه دارای فنّاوری و معماری‌های زیبا هستند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آسانسور برج خلیفه این است که در مواقع بسیار حساس به‌صورت کاملاً کنترل‌شده اقدام به تخلیه افراد به طبقات پایین‌تر نموده و از هرگونه شلوغی غیرارادی جلوگیری می کنند. این آسانسور افراد را به دوطبقه 12 و 13 انتقال داده و ازآنجا نیز افراد می‌توانند به‌صورت  ایمن  به بیرون بروند. آسانسورهای برج خلیفه هرکدام دارای 12 تا 14 نفر ظرفیت بوده و دارای سرعتی معادل 10 متر در ثانیه است که این مقدار از سرعت برای یک آسانسور بسیار بالا است.

نکته مهم در خصوص این آسانسورها این است تمامی آن‌ها دارای نمایشگرهای ویدئویی بوده و با رسیدن فرد به هر طبقه می‌تواند تبلیغات شرکت‌ها و محصولات موجود در این طبقه را ببیند. البته این تصاویر توسط یک کنترل از داخل اتاقک قابل‌کنترل بوده و فرد می‌تواند آن را تغییر دهد. قیمت هر تبلیغات برای آسانسورهای برج خلیفه معادل 5 میلیون دلار است.

واگن بالابر اضطراری در برج خلیفه

علاوه بر وجود آسانسورهای بسیار سریع در برج خلیفه در داخل آن چهار عدد واگن نیز وجود دارند که به‌صورت اضطراری  افراد را به بالای برج خلیفه انتقال می‌دهند. این واگن‌ها دارای سرعت بالایی بوده و می‌توانند تا 24 نفر را در مدت‌زمانی کمتر از نیم ساعت به بالای برج برسانند. پس با استفاده از این واگن‌های اضطراری افراد در مواقع لزوم می‌توانند به‌سرعت به برج خلیفه بروند.

این آسانسور با توجه به بلندی برج خلیفه دارای کارکرد بسیار مهمی است. این برج دارای 1278 واحد مسکونی و 52 طبقه است که برای انتقال افراد به آنجا حتماً از آسانسورهایی حرفه‌ای استفاده شود. هر کدام از واحدهای این ساختمان دارای یک پارکینگ مخصوص بوده و افراد می‌توانند خودروهای خود را در آنجا پارک نمایند.  در غیر این موارد در اطراف برج یک پارکینگ عمومی با ظرفیت 400 خودرو وجود دارد که افراد و بازدیدکنندگان می‌توانند به خودروی خود را در آنجا پارک نمایند. البته این اقدام بیشتر برای تشویق افراد به استفاده از وسایل نقلیه عمومی انجام‌شده و مشکل چندانی را در آن ایجاد نمی‌کند.

تعداد آسانسورهای موجود در برج خلیفه

در این برج بسیار مرتفع تعداد آسانسورها با توجه به ظرفیت واحد‌ها و میزان جمعیت آن‌ها تعیین‌شده است؛ اما در کل برای رفاه ساکنان و بازدیدکنندگان برج، تعداد آن‌ها معادل 57 آسانسور و 8 عدد پله‌برقی است. ظرفیت آسانسور خدماتی و آتش‌نشانی در این آسانسور معادل 5500 کیلو است و دارای سرعت بسیار بالای است. آسانسور خدماتی برج خلیفه بلندترین آسانسور خدماتی جهان است. این نوع آسانسور در برج خلیفه در هر سه‌طبقه یک‌بار توقف می‌کند و افراد برای ادامه مسیر خود می‌توانند از آسانسورهای تک‌سرنشین را استفاده نمایند. البته در این طبقات معمولاً پله‌های برقی وجود دارند و افراد در سریع‌ترین زمان ممکن به محل فعالیت و یا بازدید خود خواهند رسید.

هدف اصلی طراحی این نوع از آسانسورها حفظ حریم خصوصی کاربران آن است بدین‌صورت که یکی از درب‌های آن به  داخل واحدها باز می‌شود و دیگر به داخل لابی من. پس هیچ‌کس نمی‌تواند از سرنشینان آسانسورها در داخل برج جاسوسی نماید. هزینه ساخت هر یک از این آسانسورها در برج خلیفه بالغ  بر ده میلیون دلار بوده و دارای قدرتی بسیار زیاد هستند… این آسانسورها می‌توانند ده مرد عادی را در مدت 5 ثانیه به میزان 300 متر جابه‌جا کنند…

سخن آخر

در این نوشتار با آسانسورهای برج خلیفه و همچنین کارکرد آن‌ها آشنا شده و همچنین دانستیم که این آسانسورها ازنظر فنّاورانه دارای قدرت بسیار بالایی بوده و می‌توانند در مواقع ضروری برج را به‌سرعت تخلیه نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/pgliftir/public_html/wp-includes/functions.php on line 5309