سرویس و نگهداری

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. سرویس و نگهداری

سرویس آسانسور به مجموعه خدماتی گفته می‌شود که برای سالم نگه داشتن آسانسور و بازرسی آن باید انجام گیرد. نگهداری آسانسور بسیار حیاتی است و باید به گونه ای باشد که عملکرد مطلوب را هنگام جابجایی افراد یا کالاها فراهم کند. تفاوتی نمی کند که آسانسور خانگی داشته باشید یا آسانسور صنعتی؛ مهم این است که خدمات سرویس و نگهداری آسانسور، از خراب شدن ناگهانی آن جلوگیری و ایمنی مسافران را تأمین میکند.

برای اینکه سرویس آسانسور را در مدت زمان معین شده انجام دهید باید به چند نکته مهم توجه داشته باشید. اگر نمی خواهید که خراب شدن آسانسور هزینه تعمیرات زیادی را به شما تحمیل کند، باید برای بازرسی های ماهیانه برنامه ‌ریزی داشته باشید. در ادامه به مهمترین نکاتی اشاره می‌کنیم که در نگهداری آسانسور به شما کمک می کنند.

جنرال سرویس

جنرال سرویس آسانسور، یکی از اقدامات بسیار مهمی است که می تواند سلامتی آسانسور را تضمین نموده و طول عمر کارکرد آن را چندین برابر نماید. جنرال سرویس، فرآیند نگهداری، بازرسی قطعات، روغن کاری اجزای اصطکاکی و تعویض با قطعات سالم می باشد که انجام این کار ها موجب می شود تا آسانسور تازه نفس بشود و کارایی بسیار بهتری داشته باشد. اما در نظر داشته باشید که می بایست برای جنرال سرویس، کار را فقط به دست افراد متخصص بسپارید تا آن ها با استفاده از تجربیات خود بتوانند عملیات سرویس آسانسور را به خوبی انجام دهند.

در زمان جنرال سرویس ابتدا افراد متخصص آسانسور را تست می کنند تا از معایب آن مطلع شود. پس از تست آسانسور، اقدام به رفع معایب جزئی و کوچک از جمله تاخیر در باز و بسته شدن درب ها می نمایند. در مرحله بعد، وارد تونل آسانسور می شوند و با استفاده از ابزار های مخصوص، تمامی اجزای داخلی را تست می نمایند و در صورت لزوم، آن ها را تعویض می کنند.

همانطور که می دانید، آسانسور همانند دیگر قطعات برقی پر مصرف نیاز به سرویس های دوره ای دارد. سرویس های دوره ای، نوعی پیشگیری از اتفاقات احتمالی و جلوگیری از هزینه های سنگین است که می تواند برای افراد بسیار مقرون به صرفه نیز باشد. در سرویس آسانسور، افراد متخصص با استفاده از ابزار های دقیق و عیب یاب ها، به سراغ آسانسور ها می روند و مشکلات ریز آن ها را که سریعا قابل حل شدن است، درست می کنند. در بسیاری از اوقات، ممکن است آسانسور شما پس از سرویس دچار مشکل شود؛ این مشکل زمانی به وجود می آید که آسانسور را به دست افراد غیر متخصص سپرده اید و آن ها نتوانسته اند، مشکل شما را به خوبی حل نمایند.
سرویس آسانسور نیز، همانند دستگاه های دیگر می بایست در زمان مشخصی انجام شود. متخصصان با استفاده از محاسبات، متوجه می شوند که آسانسور را چند وقت یک بار باید سرویس کاری کنند. بهترین زمان سرویس کاری برای انواع آسانسور ها، ماهانه یک بار است. البته در بسیاری از مراکز تجاری که از آسانسور ها استفاده بسیار زیادی می شود، می بایست آن ها را 15 روز یک بار سرویس کاری کنید.

اهمیت سرویس آسانسور در چیست؟
همانطور که می دانید، آسانسور ها مهم ترین بخش یک ساختمان هستند. آسانسور ها می توانند در قیمت واحد های مسکونی و حتی تجاری تاثیر گذار باشند و وجود آن ها در ساختمان، امتیاز بسیار خوبی محسوب می شود. به این موضوع فکر کنید که ممکن است یک روز، به هر دلیل آسانسور شما خراب شود و باید چندین طبقه با پای پیاده بالا بروید. برای حل این مشکل و جلوگیری از پرداخت هزینه های سنگین تعمیر آسانسور، می بایست بموقع برای سرویس کاری آسانسور خود اقدام نمایید.
علاوه بر آن، سرویس بموقع آسانسور سبب می شود تا قطعات آن از عمر طولانی تری برخوردار باشند و دیر تر دچار خرابی شوند. در سرویس آسانسور، متخصصان ابتدا پیچ های شل شده از اجزا را سفت می کنند؛ این امر سبب می شود تا اجزا با استحکام بیشتری به یک دیگر متصل شوند و در حین حرکت آسانسور، دچار آسیب و استهلاک زیاد نشوند. سپس متخصصان با روغن کاری اجزا از جمله بلبرینگ، آن ها را روان تر می کنند. روان کاری و روغن کاری بلبرینگ ها سبب می شود تا آسانسور بازدهی بالا تر و طول عمر بسیار زیادی داشته باشد.
پس از آن، با استفاده از دستگاه های مخصوص، تمامی سنسور ها و اتصالات الکتریکی را چک می کنند و در صورت اشکال، برای تعویض آن ها اقدام می نمایند. در مرحله آخر، روغن روان کننده موتور و گیربکس آسانسور را چک و در صورت لزوم تعویض می نمایند. این امر سبب می شود تا قطعات داخلی موتور و گیربکس روان تر عمل کنند و در نتیجه از بالا رفتن دما جلو گیری شود چرا که بر اثر بالا رفتن دما موتور و گیربکس، ممکن است آسیب های جدی به اجزا وارد شود.